Gezond Trakteren Maak zelf leuke en verantwoorde smulknutsels !

Heb je een leuke tip met foto voor een gezond tussendoortje op school? Heb je een gezonde lunchbox samengesteld voor je kind? Plaats hem op deze website via: Recept inzenden!

gezonde tussendoortjes voor elke dag

De meeste kinderen houden van zoetigheid. Helaas is dat niet altijd gezond. Daarom is het goed om te bedenken wat wel gezond is en wat je je kind geeft.
Tips voor gezonde tussendoortjes:
  • Geef je kind maximaal vier keer per dag iets tussendoor. Samen met de maaltijden zijn er dan zeven eetmomenten.
  • Kies voor tussendoortjes een duidelijk moment. Zo wordt het geen gewoonte om op elk moment van de dag iets te eten of te drinken.
  • Gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld fruit, een boterham, een rijstwafel, een schaaltje vla of magere yoghurt.
  • Leer je kind om snoep te bewaren tot een vast moment, bijvoorbeeld theetijd.
  • Frisdrank, vruchtensap en yoghurtdrank bevatten heel veel suiker. Laat je kind daarom wennen aan het drinken van water. Om het aantrekkelijker te maken kun je het water schenken uit een mooie waterkan, bijvoorbeeld met wat schijfjes sinaasappel of citroen.
Tips voor kindercentra: Advies over tussendoortjes en traktaties.pdf

Tips van het Voedingscentrum: Schoolfruitbeleid.pdf