Gezond Trakteren Maak zelf leuke en verantwoorde smulknutsels !

Kijk op Facebook gezond trakteren voor meer voorbeelden van gezonde lunches en traktaties.

gezonde tussendoortjes voor elke dag

Tips voor de basisschool:
Gezonde lunch tips.pdf

Voorbeeld visie en beleid voeding basisschool:
Visie en beleid voor voeding op de basisschool.pdf

Voorbeeld schoolfruitbeleid:
Schoolfruitbeleid.pdf

Voorbeeld van een beleidspan over waterdrinken op school van CBS De Saenparel in Zaandam
Beleid waterdrinken CBS De Saenparel.pdf

Filmpje gemaakt op de Saenparel door Waterbedrijf PWN (rechts bovenaan):
http://www.pwn.nl/consument/water/waarom-kraanwater/Paginas/default.aspx  

Tips voor kindercentra:
Advies over tussendoortjes en traktaties.pdf


De meeste kinderen houden van zoetigheid. Helaas is dat niet altijd gezond. Daarom is het goed om te bedenken wat wel gezond is en wat je je kind geeft.
Tips voor gezonde tussendoortjes:
Geef je kind maximaal vier keer per dag iets tussendoor. Samen met de maaltijden zijn er dan zeven eetmomenten.  

  • Kies voor tussendoortjes een duidelijk moment. Zo wordt het geen gewoonte om op elk moment van de dag iets te eten of te drinken.
  • Gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld fruit, een boterham, een rijstwafel, een schaaltje vla of magere yoghurt.
  • Leer je kind om snoep te bewaren tot een vast moment, bijvoorbeeld theetijd.
  • Frisdrank, vruchtensap en yoghurtdrank bevatten heel veel suiker. Laat je kind daarom wennen aan het drinken van water. Om het aantrekkelijker te maken kun je het water schenken uit een mooie waterkan, bijvoorbeeld met wat schijfjes sinaasappel of citroen.